Wit, klassiek en prachtig! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van familie Schrander - WaarBenJij.nu Wit, klassiek en prachtig! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van familie Schrander - WaarBenJij.nu

Wit, klassiek en prachtig!

Door: Maarten, Jet en Ju

Blijf op de hoogte en volg familie

11 Augustus 2011 | Canada, Ottawa

We zijn vroeg opgestaan en redelijk op tijd vertrokken. We zijn met de camper naar het metrostation gereden. Gelukkig kregen we daar de hulp van een medewerker van de metro, die ons hielp met het kopen van een pas. Hij was erg behulpzaam. We hebben een pas gekocht voor twee dagen.
We zijn met de metro naar het capitool gegaan. Het Capitool staat precies midden in Washington. Toen we het park, dat voor het capitool ligt, zagen we de koepel al boven de bomen uitsteken. Wat ons opviel was dat het een Grieks-Romeinse stijl had. Er werd ons aangeraden om vroeg naar het Capitool te gaan, omdat er elke dag maar maximaal 500 kaartjes aan de bezoekers gegeven werden om het Capitool te bezoeken. Het Capitool is het wetgevende hart van Washington.
We hadden het geluk dat we nog naar binnen mochten. Dat ging niet gemakkelijk, want we mochten geen eten en drinken meenemen tot grote verbazing van Jur die zijn koekjes niet af wilde staan. Eerst hebben we ons volgedronken met water dat we hadden meegenomen en hebben we alle koekjes in onze magen meegesmokkeld door de controle. Dat was wel legaal en het voordeel was dat we voorlopig niet hoefden te eten.
We kregen in een groep een rondleiding door het Capitool. We kregen hierbij onder andere de mogelijkheid om de koepel van binnenuit te zien. De schilderijen, de beelden en de tekeningen gaven de geschiedenis van Amerika weer. Het leek wel of we in de Da Vinci Code meespeelden. Na de rondleiding zijn we via een lange gang naar de Libary of Congress gegaan. Hier werden de persoonlijke boeken van Thomas Jefferson tentoongesteld. Dit waren er geen 10 maar ontelbare en president Jefferson heeft alle boeken gelezen! In de central hal keken wij onze ogen uit over de marmeren zuilen en mozaiken die in de plafonds waren verwerkt.
We waren van plan om naar het Air en spacemuseum te gaan, maar net toen we dat hadden gezegd, keken we uit over het prachtige gerechtshof (US Supreme Court). Met grote letters stond er in het gebouw gegraveerd: Equal Rights under law. We zijn ook nog naar binnen gegaan. De ingang was onverwachts aan de rechterkant. Toen we naar binnen liepen zagen we verschillende hallen waar Lotte diverse foto's van heeft gemaakt. We liepen de gang door en we zagen overal schiderijen en beelden van belangrijke rechters. We mochten ook de rechtzaal bezoeken die uitermate exclusief was. Een gids had het geluk om dit aan ons, toeristen, te laten zien. Na deze lange "zitting" zijn we naar buiten gegaan om verder te genieten van het mooie weer wat jullie niet hebben, haha.
Verzwakt door de hitte, de brandende zon en onze bruine gezichten liepen we verder naar de achterkant van het Capitool. Dit was heel mooi. Hij was tot onze grote spijt alleen in de restauratie. We keken uit over een uitgestrekte vlakte met aan de horizon het wereldberoemde Washington Monument. Toen we hiervan miljoenen foto's hebben gemaakt zijn we naar het Air & spacemuseum gegaan. Rene was helemaal in zijn nopjes en vloog de de Messerschmidt 109 G6 vliegensvlug om de nek. Toen kwam hij ook nog de beruchte Messerschmidt 262 uit vervlogen tijden tegen. Hij kwam ook nog een aantal andere, bijzondere vliegtuigen tegen.
Na deze geweldige ervaring moest er natuurlijk geshopt worden bij de Giftshop en bij de Mac Donalds. Maarten zag een gedachtelezer waardoor je een balletje omhoog kon laten zweven en was hierdoor erg van de indruk.
Rene heeft zich tegoed gedaan aan allerlei souvenirs (hoe krijgen we al die vliegtuigen toch mee in het vliegtuig?). Na een zeer vermoeiende en welgeslaagde dag, hebben we de metro teruggenomen en kwamen we weer vliegensvlug op de camping terecht.
We hebben nog even gezwommen en gaan nu op tijd naar bed zodat we morgen er weer op tijd uit kunnen.
Morgen staat er een bezoek aan Obama op het programma. Hij zal ons ontvangen in het witte huis. We hopen dat hij zijn afspraak niet is vergeten.

• 15 Augustus 2011 - 11:21

Ad En Loes:

We hebben genoten van al het leesvoer en mooie foto's.
    Het was natuurlijk een onvergetelijke reis en als we elkaar weer zien is er natuurlijk nog veel meer te vertellen!!
    Het zit er bijna op voor jullie dus goede reis en tot ziens!
    Groetjes uit een nu zonnig Almere!!