door de jungle naar het strand - Reisverslag uit Malang, Indonesië van familie Schrander - WaarBenJij.nu door de jungle naar het strand - Reisverslag uit Malang, Indonesië van familie Schrander - WaarBenJij.nu

door de jungle naar het strand

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg familie

03 Augustus 2014 | Indonesië, Malang

Om 8 uur vertrekken we met de landrover naar het schildpaddenstrand van Sukamade. Deze blijken we, gezien de slechte staat van de weg, hard nodig te hebben. Onderweg bezoeken we een een cacouplantage en een palmsuikerbranderij.
De laatste 27 km gaan we door het oerwoud. Hiervan leggen we 3 km lopend af zodat we wat meer van de natuur kunnen zien. We zien veel zwarte apen en twee toekans. Als we wat meer geluid maken, vliegt hij weg. Dit geeft een spectaculair geluid (het lijkt alsof we de propeller van een helikopter horen).
We komen aan bij de rivier die we met de landrover moeten oversteken. De kinderen gaan op het dak zitten en hebben de grootste lol! Als we onze weg vervolgen over het modderige en hobbelige pad, wordt er regelmatig een schreeuw geslaakt.
Om 15.30 uur komen we aan bij het strand waar we jonge schildpadden mogen uitzetten. We bekijken eerst de broedplaats van de schildpadden. Op het moment dat de schildpad haar eieren broedt, halen de rangers de eieren weg en worden ze op de broedplaats begraven. Op deze manier wordt voorkomen dat de eieren worden opgegeten door vogels en andere dieren. Als de eieren zijn uitgekomen worden de jonge schildpadden uitgezet in zee. Wij mogen dat vanmiddag gaan doen! We krijgen 7 jonge schildpadjes (oh wat zijn ze schattig!) en we zetten ze met de grootste zorg uit. Hoe klein ze ook zijn: ze vinden snel hun weg naar de zee!
We vertrekken naar het guesthouse en dit blijkt de meest primitieve overnachting ooit te worden. We hebben het gevoel alsof we op schoolkamp zijn want in de kamer staan 5 bedden keurig op een rijtje. De ' badkamer' bestaat uit een wcpot en een bak met water. Ach, echt Indonesisch. 's Avonds eten we gezamenlijk met de andere gasten. Het is er erg gezellig!
Om 20.00 uur vertrekken we naar het strand om de reuzeschildpadden te gaan zien. Deze komen 's avonds naar het strand om daar hun eieren te leggen.
Na een uur wordt er al een gevonden door de ranger. We zien hoe de schildpad haar eieren legt! Wat een ervaring! Ze legt maar liefst 132 eieren. De afmeting van dit dier is enorm! Uiteindelijk zien we hoe ze om 22.30 uur naar de zee loopt.
Het was weer een geweldige dag!!