een 'vrije' middag - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van familie Schrander - WaarBenJij.nu een 'vrije' middag - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van familie Schrander - WaarBenJij.nu

een 'vrije' middag

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg familie

04 Augustus 2014 | Indonesië, Lovina

Volgens ons reisschema zouden we vandaag (eindelijk) een vrije middag hebben, maar dat liep anders..
Om 3.30 werden we alweer gewekt door de wekker om om 4.00 uur met de jeep te vertrekken naar Kawah Ijen (een zwavelmeer). Om 6.00 uur begonnen we aan onze wandeling van 3 km. met een helling van 40%. Een hele flinke klim dus (hoeven we in ieder geval niet voor naar de sportschool). Jur en Maarten hebben de afstand in 45 minuten gelopen. De rest deed er ruim een uur over. Op de top aangekomen hadden we een prachtig uitzicht op het zwavelmeer (een aantal Nederlanders zei dat ze het zo jammer vonden dat er zoveel mist hing, haha). De zwavelrook overschaduwde een groot deel van het meer en het was een prachtig gezicht! Er liep een steil en rotsachtig pad van 1 km naar beneden waar zwaveldragers (mannen met hele sterke ruggen en schouders) 70 tot 90 kg zwavel de heuvel op droegen (dat zou de Arbodienst bij ons nooit goedkeuren!). Ongelooflijk wat een gewicht deze mannen naar boven moeten sjouwen waarna ze nog het pad van 3 km naar beneden moeten lopen waar de zwavel, op een zeer primitieve weegschaal wordt gelegd en er 700 roepia (0,05 euro) per kg wordt uitgekeerd aan de zwaveldrager. We vallen van de ene verbazing in de andere in dit land.
Jur, Maarten, Lotte en Jet hebben de mogelijkheid om (uiteraard tegen een zeer geringe betaling) met een zwaveldrager het pad van 1 km naar beneden te lopen. We lopen met onze maskers door de dikke zwavelwolk (deze prikt in onze ogen) naar beneden. het uitzicht daar is nog mooier! We zien hoe arbeiders de lava via buizen uit de grond halen en deze laten stollen. Hier worden zwavelbrokken van gemaakt die door de zwaveldragers in manden naar boven wordt gedragen. Als we weer terugkomen bij het startpunt blijkt de jeep kapot te zijn. We moeten wachten op een vervangende jeep. Dat kost ons helaas een uur.
In het hotel gaan we ons lekker douchen (de zwavellucht zit overal in), ontmoeten we onze nieuwe gids en gaan we naar de ferry om de oversteek naar Bali te maken. Hier blijken meer mensen op het idee gekomen te zijn om naar Bali te gaan.. De organisatie is ver te zoeken (een onevenredig aantal brommers: en dat zijn er echt heeeel veel) wordt op de ferry toegelaten waardoor de auto's lang moeten blijven staan. Uiteindelijk hebben we 5 uur moeten wachten en stappen we om 18.30 uur op de ferry. We zijn daar een grote bezienswaardigheid voor de lokale bevolking want iedereen wil met ons op de foto!
Uiteindelijk komen we pas om 20.00 uur aan (op Bali is het ook nog een uur later) en vervolgen we onze rit naar het hotel. Onderweg bestellen we een pizza bij een westers restaurant maar aangezien we al een uur op ons eten zitten te wachten, besluiten we om de bestelling te annuleren. We zijn allemaal zo moe!
Om 23.00 uur komen we doodmoe bij het hotel aan. Om 5.30 uur zal de wekker weer gaan omdat we dolfijnen gaan spotten op zee.