Een historisch dagje - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu Een historisch dagje - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu

Een historisch dagje

Door: de schrandertjes

Blijf op de hoogte en volg familie

23 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanmorgen zijn we naar Plimoth Plantation geweest, dat zo'n 30 km. ten Noordwesten van de camping ligt.
Plimoth plantation is een nauwgezette reconstructie van het Pilgrimdorp uit 1627. Gekostumeerde acteurs spelen oorspronkelijke kolonisten die hun dagelijkse werkzaamheden uitvoeren zoals het koken van water, mosselen en houthakken. We beginnen met een film die een indruk van de Plantation geeft. Zo weten we goed de weg te vinden door het park. We komen bij de Indianen die er twee hutten hebben gemaakt: een winterhut en een zomerhut. De winterhut is goed geisoleerd met riet en matten en aan de buitenkant omgeven met boomschors. Knap hoe ze dat gemaakt hebben! Er lopen mannen en vrouwen rond in de oorspronkelijke klederdracht. Inmiddels begint de lucht heel donker te worden en zien we de bliksem en horen we de donder in de verte. We lopen door naar het Engelse dorp, waar vroeger de pelgrims hebben gewoond. Het is een prachtig dorp met allemaal huisjes die gemaakt zijn van modder en stro. De daken zijn bekleed met stro.
De plantage geeft heel goed weer hoe de Engelse kolonisten leefden in dit gebied.
Opeens begint het heel hard te waaien en regenen. We besluiten te schuilen in een van de huisjes. Hier zit ook een koloniste en zij vertelt over het leven in 1627. Er hebben zich inmiddels veel mensen verzameld die allemaal schuilen vanwege de regen. Hierdoor heeft iedereen de tijd om vragen te stellen en te luisteren naar de verhalen van haar. We ontmoeten er ook iemand die oorspronkelijk uit Alkmaar komt! Hij woont nu in de VS met zijn vrouw en kind en zijn familie woont nog in Alkmaar. Hij heeft vlakbij het centrum gewoond. Grappig hoe dingen soms lopen. Hij spreekt zeer gebrekkig Nederlands en vertelt ons dat hij vooral de Hollandse gezelligheid mist.
We lopen verder door het dorp en komen bij iemand die mosselen staat te koken. Zij woont sinds 7 jaar in de VS en spreekt ook nog gebrekkig Nederlands. Ze laat ons haar tuin met kruiden en groenten zien en kan bij sommige de Nederlandse namen nog opnoemen.
We ontmoeten ook nog iemand uit Wallonie. Ze vindt het erg leuk om met ons Nederlands te praten en zij beheerst de taal nog goed. Haar dochter gaat vandaag trouwen en ze is bezig om de bruiloft voor te bereiden. Helaas heeft ze dus niet zoveel tijd om met ons te spreken.
Daarna gaan we nog naar een werkplaats waar een naai-attelier en een houtzagerij is.
We kopen er wat souvenirs in de winkel en rijden dan met onze camper naar Plymouth. Dit is een populaire badplaats met een 6 km lang strand. De Mayflouwer II, een replica van het 17e eeuwse zeilschip waarmee de Pelgrims uit Engeland kwamen, ligt in deze plaats. Het schip met een lengte van slechts 32 m, lijkt veel te klein voor een transantlantische reis, vooral geizien het gruwelijke weer onderweg. Aan boord waren ongeveer 135 mensen. We verbazen ons over de grootte (nou ja, eigenlijk meer de kleine afmeting) van het schip waar zoveel mensen opzaten.
Op het schip zijn ook acteurs aanwezig die hun rol voortreffelijk spelen. Ze geven ons nog meer informatie over de reis die zij gemaakt hebben over zee.
Na deze bezichtiging besluiten we om snel naar de camper te gaan (het is inmiddels 16.00 uur) en naar het Noorden (de staat Maine) te rijden. We komen uiteindelijk om 19.30 uur op de camping aan (nadat we ruim een uur in de file hebben gestaan) in Saco. Deze camping blijkt behoorlijk vol te zijn, maar gelukkig hebben ze nog 1 plaats over die door andere mensen was geannuleerd! We hebben dus geluk!
Maarten duikt het zwembad in, wij bestellen een pizza en 's avonds kletsen we nog gezellig bij het kampvuur.
Morgen gaan we naar Bar Harbor: nog verder naar het Noorden.