de afgelopen week - Reisverslag uit Medan, Indonesië van familie Schrander - WaarBenJij.nu de afgelopen week - Reisverslag uit Medan, Indonesië van familie Schrander - WaarBenJij.nu

de afgelopen week

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg familie

28 Juli 2014 | Indonesië, Medan

Doordat onze dagen vaak goed gevuld zijn met allerlei activiteiten, lukt het niet om de verhalen dagelijks bij te houden.
Op Sumatra hebben we van onze gids Andy veel informatie gekregen over de Batakcultuur (we zijn ook naar een 'dansvoorstelling' geweest) en hebben we een tocht gemaakt naar een vulkanisch gebied met uitzicht op de schitterende rijstvelden.
Inmiddels zitten we alweer een week op Java. We zijn gestart in Jakarta waar we de oude haven en het oude centrum hebben bezocht.
We hebben veel lange afstanden afgelegd met het busje langs sawa's (rijstvelden) en theeplantages. We hebben een vulkaankrater bezocht en zijn naar de Angklungschool (een muziekschool) waar kinderen op een traditionele angklung een voorstelling gaven. Ook wij mochten onze muziekkwaliteiten op de angklung ten gehore brengen.
In Pangandaran hebben we een boottocht gemaakt naar de prachtige Green Canyon en hebben we de middag doorgebracht aan het strand. Het was geweldig om ons door de grote golven mee te laten sleuren en we gingen menig keer flink kopje onder.
Daarna hebben we onze tocht vervolgd naar de Borobudur. De tocht hiernaartoe begon met een prachtige boottocht in een traditionele boot (waarin alleen wij met onze gids en de bestuurder van de boot zaten) van 3 uur en werd vervolgd met het busje (dat ons op stond te wachten bij de haven). Laat in de avond kwamen we aan in het prachtig, sjieke hotel op het terrein van de Borobudur.
Deze prachtige, oude, historische tempel hebben we de volgende dag bezocht. Alle houdingen, beelden, religies en betekenissen werden ons haarfijn uitgelegd door de plaatselijke gids. Een geweldige ervaring! We vonden het enerverend om op deze plek te zijn. Bij het verlaten van de tempel werden de souvenirs ons bijna door de strot geduwd. Heel irritant vonden we dat. En in het afdingen zijn we inmiddels ook heel erg bedreven. Vaak betalen we uiteindelijk de helft van de gevraagde prijs. Indonesië is trouwens sowieso erg goedkoop. We eten hier gemiddeld voor 3 tot 4 euro per persoon en hebben dan een uitgebreide maaltijd.
Na het bezoek aan de Borobudur zijn we doorgereden naar Magelang. Dit is de plaats waar de vader van Rene onder bevel van de Indonesiers in een interneringskamp heeft gezeten. Het kamp was, helaas, afgebroken maar we hebben wel de plaats gevonden waar het cellencomplex heeft gestaan.
De volgende dag hebben we Semarang bezocht (de geboorteplaats van de vader van Rene) en de dag erna zijn we doorgereden naar Yokyakarta. Hier hebben we een zilversmederij, een batikfabriek en de oude prambanantempel bezocht.
Gisteravond zijn we in Yokyakarta naar de Orang Wajangvoorstelling geweest. Dit was een traditionele theatervoorstelling die wij allemaal een beetje langdradig vonden.
Toen we naar het hotel reden kwamen we in een grote optocht terecht met fakkels, versierde wagens en dansende kinderen. Deze optocht werd gehouden omdat hiermee de laatste dag van de Ramadhan werd gevierd. Een bijzondere ervaring waarbij wij (als blanken) behoorlijk in de belangstelling stonden.
Soms vragen mensen of ze met ons op de foto mogen (alsof we buitenaardse wezens zijn!).
Door het volle programma hebben we inmiddels al heel veel indrukken opgedaan en elke dag lachen we ons rot om de hoeveelheid brommers en auto's die hier kris kras door de straten rijdt. Hele gezinnen gaan er (vaak zonder helm) op de scooter mee of er worden flinke voorraden (eieren, kippen, kroepoek) op vervoerd. Iets wat ondenkbaar in Nederland is. Busjes zitten vaak volgepropt met mensen en op straat worden er voor de stoplichten vaak hele optredens gehouden, om vervolgens bij de automobilisten geld op te halen.
En we zijn hier nog nooit zo snel miljonair geweest! 117.000 roepia is gelijk aan 10 euro. We hebben dus veel geld op zak (wat er helaas ook snel weer uitgaat).
Morgen nemen we om 7.00 uur de trein richting Malang. We staan om half 6 op en worden vanaf het hotel om 6.00 uur naar het station gebracht.
We gaan nu dus lekker slapen.

• 29 Juli 2014 - 18:28

Mariette:

Hey! Wat herkenbaar allemaal! Gaaf hè, die angklungschool van Udo! Ben benieuwd wat jullie van Pangandaran vonden? Wij vonden het een afschuwelijk spookstadje! Malang is leuk! Geniet van jullie reis!

• 29 Juli 2014 - 19:38

Carolina Van Engelen:

mooie avonturen geniet nog maar van alles liefs Carolina

• 30 Juli 2014 - 09:34

Daan:

Wow. Op het vroege opstaan na klinkt dit als een fantastisch avontuur! Veel plezier nog. Dat er nog veel hoogtepunten mogen volgen! :)