Een lange reis - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu Een lange reis - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu

Een lange reis

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg familie

31 Juli 2013 | Verenigde Staten, Anchorage

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg en dus staan we op tijd op. We kunnen met de ferry naar Whittier varen, dat aan de overkant van de binnenzee ligt, maar aangezien ons dat € 700,- kost, besluiten we om maar met de auto eromheen te rijden. Uiteraard kost ons dat wel veel meer tijd, maar de route die we moeten rijden is prachtig dus het is zeker de moeite waard.
Naast de weg storten de watervallen over huizenhoge, steile rotsen. Het is helaas erg mistig en als we op de Thompson pass rijden waar de weg 12 kilometer omhoog kruipt, komen we in een zeer dichte mist met een zicht van maximaal 10 meter. We rijden stapvoets. Ongeveer 5 kilometer voorbij de pas zien we de gletsjer: een prachtexemplaar genaamd Worthington. Een korte, steile wandeling leidt direct naar het ijs. We komen bovenop de gletsjer en hebben er een prachtig zicht op de gletsjer. Als we teruglopen, besluiten we ook nog de route te nemen die naar het onderste gedeelte van de gletsjer gaat. We staan er oog in oog met een enorme gletsjer en staan onder en tussen een enorm stuk ijs! Het ijs smelt zo snel dat, als we onder de gletsjer staan, het lijkt alsof het regent! De gletsjer is een meter of 15 dik en het is wonderlijk om hier onder, op en naast te staan. Het ijs is erg helder en schoon! Natuurlijk vertrekken we niet zonder een aantal schitterende foto's gemaakt te hebben.
Daarna vervolgen we onze reis en gelukkig breekt de zon steeds meer door. Aan het einde van de dag komen we aan in Anchorage, maar aangezien dit een grote en drukke stad is, willen we hier liever niet op een camping staan. Dat moeten we de laatste dagen al..
We rijden door in de verwachting dat er buiten Anchorage wel voldoende campings zullen zijn, maar helaas... Uiteindelijk doen we navraag in een klein dorpje en blijkt er 20 km verderop een camping te zitten. Uiteindelijk komen we er om 21.30 uur aan. De camping is omgeven door gebergte bedekt met ijs! Het is een plaatje.
Er is een chalet gebouwd waar een groot kampvuur brandt. De kampeerders hebben er inmiddels plaatsgenomen en wij gaan erbij zitten. Het is erg gezellig en natuurlijk wil iedereen graag weten waar we vandaan komen. De vermoeiende dag hebben we relaxed afgesloten!

• 04 Augustus 2013 - 15:51

Pauline:

hallo allemaal! wat een intense mooie verhalen allemaal.
    wat jullie hebben gezien en meegemaakt is zo indrukwekkend.
    Prachtig. vandaag na mijn werk even tv aangezet en zag stomtoevallig het programma van de VPRO Stephen Fry in Amerika, ik meende plaatsten te herkennen van plekken waar jullie geweest zijn, ook op eerder reizen.
    misschien voor jullie eenmaal thuis de moeite om dat programma eens te bekijken.
    zo mooi.
    en dat zeg ik dan tegen 5 ervaren reizigers die dit met eigen ogen hebben mogen aanschouwen! daar kan geen tv programma hoe mooi ook, tegenop.

geniet van jullie laatste dag(en) in het mooie Alaska en we thuis! de zon wacht jullie op!
    is dat niet hééééérlijk!?

gr Pauline