een slag geslagen - Reisverslag uit Ottawa, Canada van familie Schrander - WaarBenJij.nu een slag geslagen - Reisverslag uit Ottawa, Canada van familie Schrander - WaarBenJij.nu

een slag geslagen

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg familie

09 Augustus 2011 | Canada, Ottawa

Vandaag zijn wij vroeg opgestaan om naar Gettysburg te gaan. We hadden al een eerste indruk gekregen van het plaatsje toen wij naar de camping reden. Ook op de camping hebben we informatie meegenomen in de vorm van plattegronden van de veldsdslag en een boekwerk met hierin veel foto's en uitleg.
De dag is vroeg voor ons begonnen. Om 09.30 stonden wij klaar om met de shuttlebus naar het dorp te gaan om daar met de tourbus de omgeving rond te rijden.
In het dorp hadden wij een uurtje om een verdere indruk te krijgen van de omgeving.
Direct vanuit de parkeerplaats liepen wij naar de eerste heuvel. Deze stond vol met borden met tekst en uitleg en veel standbeelden en diverse kannonnen.
De heuvel gaf ons een overzicht van het gehele slagveld, tenminste dat dachten wij... De tour zou dit naderhand flink onderuit halen.
Het gehele veld wat wij zagen was een heuvelachtig landschap met grote open vlaktes en grote stukken bos. Daartussen was alles op verschillende plaatsen afgezet met houten hekwerken. Deze hekwerken zijn exacte kopieen van de hekwerken zoals deze destijds aanwezig waren en gaven een duidelijke indruk hoe men deze heeft gebruikt om de vijand op te houden.
Na deze eerste indruk besloten wij het dorpje in te lopen om verdere indrukken op te doen en ook om eens bij de verschillende "gifts en memorial-shops" naar binnen te lopen. 1 zaakje heeft onze aandacht zeker gekregen daar deze replica's van alle wapens (behalve de kanonnen) van die periode verkocht. Allemaal erg mooi en niet duur. Maar ja hoe krijg je een musket mee in je bagage? Uitvoerig gesproken met de zeer aardige eigenaar, die verder in het gesprek ook uitermate jaloers onze verhalen van Normadie heeft aanghoord.
Helaas was ons uurtje rondlopen voorbij en gingen wij naar de tourbus die op ons stond te wachten. Wij hadden een behoorlijk op leeftijd zijnde gids. We schatten in zo rond de 70 jaar, die toch bijzonder kras bleek te zijn.
Deze man heeft ons in een 2 uur durende rondrit de omstandigheden van die tijd, de gesteldheid van de beide legers en hoe de dagen van die slag zijn verlopen in detail toegelicht. Op verschillende plaatsen zijn wij uitgestapt om de indrukken van de omgeving, de opstelling van de legers en hoe de slag is verlopen verder uit te leggen.
Ondanks een eerste schouder-ophaling van Jurrien, zo van; wat-interresseert-ons-nu-een-oorlog-van-148 jaar-geleden?, kwam toch de belangstelling en het verder doorvragen bij ons ook naar voren.
Het blijkt dus dat het gehele gebied door de overheid zo in stand wordt gehouden zoals deze in die tijd was. De bomen, de velden en de huizen moeten dan ook behouden blijven. Zodoende hebben wij dus huizen gezien waar de kogelgaten nog in zaten of boerenschuren waar de kanonskogels van de ene zijde van de schuur naar binnen en via de andere zijde weer naar buiten zijn gegaan. Zelfs een huis waar de kanonskogel nog in de muur zat: indrukwekkend!
Opmerkelijk was ook om te weten dat president Linclon daar op bezoek is geweest na de veldslag en daar op de begraafplaats een beroemde toespraak heeft gehouden om het land en zijn Noordelijke en Zuidelijke staten bij elkaar te praten.
Verder bleek Gettysburg ook de laatste woonplaats te zijn geweest van president Eisenhouwer. Jazeker de Eisenhouwer van de 2e wereldoorlog. We hebben nog kort zijn boerderij gezien.
Daarmee was onze rondrit echter ten einde en bleven wij met enige stilte achter om zo de omvang van dit hele gebeuren toch te bevatten. Al met al zeer indrukwekkend.
Daarna terug naar de camping waar wij helaas weer op weg moesten. Zoals wij al eerder tegen elkaar zeggen: dit soort vakanties is leuk om aan alles eens goed te "ruiken" van wat ons van Amerika zo aanspreekt.

Groetjes van Rene

• 10 Augustus 2011 - 08:10

Plien:

wat een mooi verslag.
    ik zie Jurs gezicht voor me..wat kan mij die oorlog van.....
    indrukwekkend allemaal, maar mocht je een veldslag willen bekijken en dichter bij huis..Londen daar is het goed mis.
    hebben jullie dat meegekregen?
    hier in Holland is het redelijk weer nu. by the way niks voor jullie een tweede huisje in the USA???

doeiiiiiiiiiiiiiiiii Plien