Wat is de score vandaag? - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu Wat is de score vandaag? - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu

Wat is de score vandaag?

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg familie

23 Juli 2013 | Verenigde Staten, Denali

We staan om 7 uur op omdat we om 9.15 uur de shuttlebus naar het Wonderlake in het Denalipark willen nemen. Dit is een tour van 11 uur (waarvoor uiteraard weer betaald moet worden).
In het Denalipark verheft zich de 6194 meter hoge Nount McKinley, de hoogste berg van Noord Amerika. In de zomer is deze berg slechts 30% van de tijd zichtbaar. Het is vandaag weliswaar half bewolkt, maar hierdoor hebben we toch een goed zicht. De enige en onverharde weg door het park is 149 km lang. De eindbestemming van de shuttlebussen is Wonderlake waar wij vandaag naartoe gaan. Het Denalipark bestaat uit een grandioos landschap en het is het laatste grote intacte ecosysteem van Noord Amerika. Grizzlyberen, kariboes, wolven en vossen zwerven ongestoord door de toendra, elanden waden door de ondiepe meren en dalls's schapen grazen op de bergflanken. Om dat zo te houden mag de parkweg enkel worden bereden door shuttlebussen van het park en het aantal shuttlebussen is bovendien beperkt.
Er wordt, vanwege de drukte, een tweede shuttlebus naar het Wonderlake ingezet en deze bus is gelukkig maar halfvol waardoor we allemaal bij het raam kunnen zitten. Er zit een vrouw in de bus die om alles wat de buschauffeur lacht en hiermee hebben we ons eerste dier gespot want ze lacht als een kalkoen.
Na twee uurtjes rijden zien we in de verte de eerste kariboes! Met de telelens van René krijgen we ze goed in het vizier.
Daarna komt de eerste grizzlybeer. Weliswaar op een flinke afstand, maar wel mooi om te zien.
We maken een stop bij het Visitor Center en zien in de verte twee beren lopen. Met de verrekijkers die buiten staan kunnen we ze goed bekijken.
Dan opeens worden we opgeschrikt door een beer die heel dicht bij het Visitorcenter loopt. We worden, om veiligheidsredenen, verzocht om zo dicht mogelijk bij de ingang van het Visitorcenter te gaan staan. Ondertussen nemen Lotte en René foto's. De Grizzly komt op nog geen 10 meter afstand. Hoe bijzonder is dat!
De beer besluit daarna om toch maar de benen te nemen en verdwijnt daarna op de heuvels.
We rijden verder met de bus en komen nog elanden, grizzlyberen en kariboes tegen. Wat een hoge score vandaag!!
Na 5 1/2 uur komen we bij het Wonderlake aan en hebben we een prachtig uitzicht. Helaas is de Mount McKinley maar gedeeltelijk zichtbaar, maar het blijft mooi. Aangezien er bij dit meer, wederom heel veel muggen zitten, is duurt de stop hier slechts een half uur.
Als we terugrijden loopt er tot tweemaal toe een kariboe op de weg. We kunnen hem van heel dichtbij spotten.
En na een poosje zien we ook heel dicht bij de kant van de weg twee grizzlyberen lopen. De grizzlyberen grazen ongestoord verder en merken ons niet eens op. Deze grizzlyberen komen heel erg dicht bij de bus. Wat een bijzondere ervaring is dit.
De tocht van 11 uur was zeker de moeite waard! In totaal hebben we 9 grizzlyberen, 2 elanden en 6 kariboes gezien. Om 20.00 uur warmen we in onze camper de ravioli op en bekijken we de prachtige foto's.
We kunnen terugkijken op wederom een zeer bijzondere dag!

• 25 Juli 2013 - 16:10

Erik:

Beste mensen,

Wat kan het leven toch zwaar zijn. Ik heb met jullie te doen.
    Jullie hebben straks een jaar nodig om al deze indrukken te verwekken.
    Geniet ervan, en kom weer veilig thuis (kijk uit voor de beren)

Groeten,
    Erik