Wifi - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu Wifi - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van familie Schrander - WaarBenJij.nu

Wifi

Blijf op de hoogte en volg familie

17 Juli 2013 | Verenigde Staten, Juneau

Toch maar weer op tijd uit bed. Het is immers zonde van de tijd om uit te slapen want Juneau blijkt een mooie plaats te zijn.
We besluiten om een activiteit te boeken vandaag: we gaan naar de zalmkwekerij en daarna naar de Mendelhall gletsjer.
Eerst gaan we nog even winkelen in de gezellige maar zeer toeristische winkelstraat. En dan opeens zien we een hotel met internet dus worden de mobiele telefoons uit de tassen gehaald en hebben we even contact met het thuisfront.
Om 13.00 uur gaan we met de excursie mee. De zalmkwekerij is erg interessant. We zien hoe de zalmen zelf over een grote ladder van enkele honderden meters naar boven zwemmen en uiteindelijk in een bassin terechtkomen. De tocht duurt voor sommige vissen een paar weken en andere een paar maanden. Het zijn er duizenden en we kijken onze ogen uit! De zalmen zwemmen tegen de stroom op naar boven en doen dat op een natuurlijke wijze. Er komt geen menselijke handeling aan te pas.
Als de vissen onthoofd zijn worden de eitjes bij de vrouwtjes verwijderd en het sperma bij de mannen en wordt dit bevrucht in een speciaal bassin. Als we in dit bassin kijken zien we miljarden kleine visjes zwemmen.
We vervolgend de reis naar de gletsjer. Hij lengte en dikte van deze glesjer zijn enorm! Het is er koud dus worden de truien aangetrokken. We lopen naar de waterkant en uiteraard worden er heel wat mooie foto's geschoten. Daarna maken we een wandeling van 20 minuten naar naastgelegen waterval. Het uitzicht is magnifiek! Wat we tijdens de bootreis aan uitzicht hebben gehad zien we hier dichtbij. Met de cruise varen we door smalle gleuven en hebben we een goed zicht op de bergen en gletsjers, maar deze is wel heel dichtbij! Daarna weer snel terug, want na een uur moeten we alweer terug bij de bus zijn.
Het is inmiddels half 4 en we eten van het buffet op de boot. Daarna gaan Jet en Lotte naar de bibliotheek met hun laptops waar ze eindelijk alle verslagen erop kunnen zetten, want er is WIFI!!!
Vanavond willen we toch weer een poging wagen om het Noorderlicht te spotten en wellicht ook nog walvissen! Gisteravond zwom er eentje vlak voor de boot en het was een imposant gezicht.
Het is nu nog steeds prachtig weer en de bewoners blijven maar zeggen dat we zoveel geluk hebben omdat het hier het grootste gedeelte van het jaar bewolkt, nat en koud is.
Hebben we het toch verdiend!
Morgen komen we aan in Skagway en dat zal dan de laatste plaats zijn die we aandoen. Daarna varen we namelijk naar Seward waar we met een bus naar Anchorage gaan om de camper op te halen. Dat zal weer even omschakelen zijn.
Het varen, het uitzicht en de luxe bevallen ons wel. Elke avond staan we wel op het dek om te genieten van het prachtige uitzicht en de unieke mogelijkheid om dit te kunnen en mogen ervaren!

• 19 Juli 2013 - 15:40

Ellen:

Lieve familie,

Zo, ben weer helemaal bij na het lezen van de verslagen. Tjee wat zijn jullie weer aan het genieten en maken jullie geweldige ervaringen mee. Nu het noorderlicht nog! Wij zijn net terug uit Italie (zonder wifi) dus daarom onze late reactie. Super leuk ook jullie ontmoeting met Passenger, wat zullen Jurrien en Lotte trots zijn.
    Geniet lekker verder samen, we blijven jullie volgen

Veel groetjes Ellen, Paul, Anke en Renske X